17-06-2017

Run!:

Hersteltraining? Dat doe je zo!

Hersteltraining? Dat doe je zo!

Na een pittige hardlooptraining kan het goed voor je lichaam zijn om een hersteltraining te doen. Voor mij betekent dat, dat trainingen die 01:15:00 of langer hebben geduurd er dusdanig in hebben gehakt dat ik daar echt even van bij moet komen. De dag daarna doe ik dan een hersteltraining, een vorm van trainen waarbij je het herstel probeert te bevorderen.



Dat is niet de enige reden om hersteltraining te doen, je kunt het ook gebruiken als alternatieve training. Of om lekker in beweging te blijven, maar je je lichaam niet wilt belasten (in verband met de tijd die je nodig hebt om te herstellen bijvoorbeeld). Welke reden je ook hebt, er zijn verschillende hersteltrainingen mogelijk. 



Hardlopen



De eerste hersteltraining, en gelijk mijn favoriet, is een rustige hardlooptraining. Die loop je zo rustig, dat je denkt dat je niet rustiger kan en echt het gevoel hebt niks te doen. Dan doe je het goed! Persoonlijk houd ik een afstand van 3k aan, maar als het echt niet gaat stop ik soms ook eerder, of maak ik er een rondje wandelen van. Geen probleem. 



Wandelen



Wandelen is dan ook de tweede optie die ik wil aankaarten. Wanneer het hardlopen je niet goed afgaat, of wanneer je nog een echte beginner bent, kan wandelen een veel betere optie zijn dan hardlopen. Juist omdat die 3k voor echte beginners nog te inspannend is om er mee te herstellen. 



Zwemmen



Zwemmen is een training die je lekker rustig kunt doen, en waar je goed in beweging bent. Niet te belastend, maar wel bewegen en de bloedcirculatie bevorderen. Een prima sport om mee te herstellen dus!



Fietsen



Een hersteltraining die heel veel voorkomt, vooral onder hardlopers, is een eindje fietsen. Je kunt wat de omgeving zien, hoeft niet binnen te blijven, en je belast je spieren net genoeg om te herstellen zonder je spieren ook te beschadigen. Tegenwoordig zijn er heel veel hybride fietsen te verkrijgen, wat betekent dat er verschillende technieken zijn gebruikt. Goed om te gebruiken als herstelmiddel, vervoermiddel of als sport op zich. 



Bij hersteltraining gaat het er dus vooral om dat je in beweging bent, zonder je spieren daarbij extra te beschadigen. Het is belangrijk om de bloedcirculatie lekker op gang te helpen, maar je moet je niet teveel inspannen. Wat je dan precies doet maakt niet zoveel uit.



1 Reactie

Erik Hermsen
Erik Hermsen op 18-06-2017 om 10:39 Vooral de week ná een wedstrijd marathon, heb ik erge behoefte aan rustige wandelingen en korte loopjes met de hond. Ik herstel dan sneller en eventuele blessures zijn sneller verdwenen Reageren Like(0)
Tessa
Tessa op 19-06-2017 om 13:24 Kan ik me heel goed voorstellen, en vooral blijven doen! Like(0)

Plaats zelf een reactie