02-01-2016

Run!:

Hardloopschema op maat

Hardloopschema op maat

Het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat ik 17 april de Cascaderun in Hoogeveen zal gaan lopen. Momenteel heb ik een rustweek, maar volgende week ga ik daar lekker voor knallen. Heel gericht, met hardloopschema op maat, zal ik gaan oefenen om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Echter, dit schema zal ik niet snel gaan maken, op internet zijn verschillende tools die dit voor je kunnen doen. Maar: welke is de beste?



Veel keus



Op internet zijn ontelbaar veel trainingschema’s te vinden, voor iedere afstand die je je kunt bedenken. Dit zijn alleen algemene schema’s, niet op maat gemaakt. Als je gaat zoeken naar schema’s die wél op maat gemaakt zijn wordt de keus al een stuk minder. Toch zijn er dan nog voldoende keuzen, enkele gratis, andere betaald. Maar welke moet je kiezen?



Runnersweb Vs. Asics



Laat ik allereerst zeggen: de schema’s op maat van Runnersweb en Asics zijn de beste die je kunt vinden op internet. Anderen zou ik afraden. Deze zijn prettig in gebruik en heel overzichtelijk. Toch zitten er verschillen tussen deze 2 systemen die je kunnen helpen kiezen.



Runnersweb



Runnersweb is een website die gratis schema’s op maat aanbiedt. Je kunt je schema opstellen via www.runnersweb.nl/schemaopmaat. Daar vul je in waar je voor traint, wanneer je klaar wilt zijn en wat je nu kunt. Runnersweb maakt er vervolgens een mooi schema van.



Runnersweb is duidelijk dol op lange afstanden. De eerste weken doe je het nog rustig aan, daarna komen er duurlopen en snelheidstrainingen op het programma. Even voor de verheldering: ik heb een schema gemaakt, passend bij de wedstrijd in april (5mijl), en daar worden de duurlopen opgebouwd tot 16 km. Dit gaat overigens in een best wel snel tempo, voor je het weet loop je al lange afstanden. Hier moet je wel het lichaam voor hebben, de een is beter in duurlopen, de andere in snelheidstrainingen!



Verder kun je veel dingen aanpassen, zodat je echt een schema krijgt dat bij je past. Ook bieden ze een verwachte eindtijd voor de wedstrijd, altijd motiverend.



Asics



Asics heeft ook een website die gratis schema’s op maat aanbiedt. Dit schema kun je opstellen via www.my.asics.nl, en dan klik je rechtsboven op de knop beginnen. Ook daar vul je verschillende gegevens in en dan komt er een schema tevoorschijn. Daarna kun je nog aanpassen hoe hard je wilt trainen. Voordeel van Asics is dat je een richttijd kunt aangeven, en daar proberen ze je schema dan op aan te passen. Super handig!



Als ik mijn schema opstel via deze tool valt mij gelijk op dat de duurlopen minder lang zijn. Acht kilometer is de langste afstand die ik zal gaan lopen, en de hoeveel kilometers per week ligt dan ook aanzienlijk lager dan bij de tool van Runnersweb.



Verschillen



Er zijn dus wel een aantal verschillen tussen runnersweb en Asics waar je rekening mee moet houden. Ik zet de verschillen even op een rijtje, dan weet je precies wat voor jou beter werkt!




  1. Runnersweb heeft langere duurlopen dan Asics, als je duurlopen leuk vindt is dat een pluspunt voor Runnersweb. Echter: vind je duurlopen maar niks, dan past Asics beter bij je.

  2. Runnersweb traint gerichter op wedstrijdsnelheid. Runnersweb heeft regelmatig tempolopen waarin je gericht toewerkt naar de snelheid die je op de wedstrijd zal lopen. De tempolopen gaan steeds verder en harder, waardoor je beter bent voorbereid. Asics heeft in de trainingsweken lagere snelheden en het gat tussen traintempo en wedstrijdtempo is dan ook erg groot.

  3. Asics past zich beter aan je prestaties aan. Asics geeft een geschatte eindtijd, die zich aanpast als je trainingen sneller of langzamer loopt dan aangegeven. Daardoor blijven verwachte eindtijden veel meer up-to-date. Runnersworld geeft een keer een verwachte eindtijd die zich niet aanpast aan je prestaties.

  4. Asics heeft een app waar je schema opstaat en waar je prestaties invoert. Bij runnersweb zal je het schema moeten uitprinten.



Mijn conclusie: persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de schema’ s van Runnersweb. Deze vind ik fijner omdat ik die duurlopen juist graag in mijn training wil hebben, en als ik die een keer niet kan of wil lopen, pas ik hem aan naar een training die beter past. Lange duurlopen zijn erg goed voor je, en ik vind het zonde om mij te beperken tot die 8 km terwijl mijn lichaam veel meer aankan. Daarnaast heeft Runnersweb meer afwisseling, en bereid die mij beter voor op het tempo dat ik tijdens de wedstrijd zal lopen.



Hoewel ik het zeker heel fijn vindt dat Asics de schema’s als app heeft, kan dat mij toch niet overhalen voor Asics te kiezen. De schema’s van Runnersweb vind ik gewoon veel beter van kwaliteit, voorbereiding en opzet. Wel ga ik handmatig de trainingen van Runnersweb in mijn telefoon zetten, zodat ik mijn schema altijd bij de hand heb.



Ik hoop dat ik je zo heb kunnen helpen kiezen. Welke tool gebruik jij liever? En waarom? Laat het vooral weten in de reacties! 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie