20-11-2017

Motivatie op Maandag:

Lobke Faasen

Lobke Faasen

Vorige week kon je de eerste uitgave van Motivatie op Maandag lezen, die ging over sport. Vandaag gaan we (lees: Lobke) het hebben over voeding. Want als online diëtist en blogger op www.lobkefaasen.nl heeft ze daar veel over te vertellen. 



Wil je jezelf even voorstellen?



Hi, ik ben Lobke! Ik ben online diëtist en een absolute foodie in hart en nieren. Ik hou van alles wat te maken heeft met voeding: koken, eten maar bovenal de invloed van voeding op gezondheid. En hoe meer ik me ging verdiepen in dit onderwerp, hoe meer ik ontdekte wat een meer plantaardig voedingspatroon met je gezondheid kan doen. Dat is waarom ik whole food plant based eet, oftewel: 100% plantaardig, zo onbewerkt mogelijk. Via mijn blog deel ik informatie over voeding en gezondheid en ook een heleboel inspiratie om deze leefstijl wat praktischer te maken. Daarnaast vul ik mijn dagen met mensen persoonlijk begeleiding bieden om hun voedingspatroon op simpele manieren volwaardiger te maken, zodat ze zich gezonder en zelfverzekerder voelen. Oftewel: zodat ze beter in hun vel zitten. Als ik niet aan het bloggen, koken of Skypen ben, sta ik waarschijnlijk in de sportschool, want trainen is ook een ware passie van mij.



Je bent lekker met gezonde voeding bezig. Kun je hier meer over vertellen?



Bezig zijn is denk ik een understatement. Iemand noemde me ooit een ‘’ambassadeur van een gezonde leefstijl’’, zo gedreven als hij mij vond. Het voelt altijd een beetje vreemd om zoiets over jezelf te zeggen, maar het klopt denk ik wel. Ik vind het fascinerend hoe alles wat je eet uiteindelijk terecht komt in je lichaam. Dat maakt het ook een stuk minder onlogisch dat als je het verkeerde, te veel of juist te weinig eet er op termijn klachten ontstaan. Dat is wat mij iedere dag weer motiveert om mijn lijf te voeden met de juiste voedingsstoffen.



Heb je altijd al gezond gegeten, of was er echt een omslagpunt waarop je dacht: “nu moet het anders”?



Er is nooit een concreet omslagpunt geweest, maar ik heb ook zeker niet altijd gezond gegeten. Ik was vroeger een behoorlijke ongezonde eter en vanaf mijn 8e jaar begon ik langzaamaan wat zwaarder te worden. Naarmate ik ouder werd, begon ik me hier steeds onzekerder over te voelen met als dieptepunt het moment dat ik startte op de middelbare school. Ik kon lastig aansluiting vinden klasgenoten en voelde me veel alleen. Ik gooide het erop dat kinderen niet met me om wilden gaan, omdat ik te zwaar was (totale onzin natuurlijk). Langzaamaan begon ik met ‘gezonder’ eten. Dit begon met ongezonde tussendoortjes schrappen en inlezen in wat nou gezond is (toen nog hele basale dingen: geen wit brood, maar volkoren, dagelijks groente etc.). Maar het afvallen en leren over voeding werd een obsessie. Tegelijkertijd moet ik bekennen dat het me een enorme kick gaf als ik zag dat er weer een paar ons af was. Om een lang verhaal kort te maken: in een half jaar tijd verloor ik 35 kilo en bereikte ik een gewicht van 50 kg (wat met mijn lengte van 1,83 m zeer weinig is). Maar met iedere kilo die ik verloor, kwam er een beetje meer isolement bij. Zo ‘’kon’’ ik bijvoorbeeld niet mee met het schooltripje naar het buitenland, uit angst wat ik daar moest eten. Ook liet mijn lichaam het steeds meer afweten (altijd koud hebben, niet ongesteld, haaruitval etc.). Met die klachten ging ik naar de huisarts en die liet voor het eerst het word anorexia vallen, waar ik toen overigens niet echt van wilde weten.



Dit hele verhaal heeft natuurlijk niets met gezond leven te maken, maar het is wel waar de interesse in het onderwerp voeding begon. Het is bijvoorbeeld de periode dat ik definitief vlees schrapte uit mijn eetpatroon, omdat ik inmiddels te veel had gelezen over de gevolgen van vlees op mijn gezondheid, maar ook het milieu en de dieren. En vanaf die 50 kg is het heel langzaamaan steeds een beetje beter gegaan. Gedurende een periode die jaren beslaat ben ik langzaamaan meer gaan eten, nog meer gaan leren over eten en het lichaam (mede omdat ik startte met de opleiding voeding en diëtetiek), maar bovenal meer gaan leren over een gezonde relatie met eten. En eigenlijk is deze relatie pas weer 100% hersteld toen ik mijn vriend heb leren kennen (rond mijn 19e). Voor het eerst in mijn leven voelde ik namelijk een drijfveer om weer de controle te krijgen over het eten in plaats van dat het eten mij beheerste.



Lukt het je goed om zo gezond te leven als je zelf wil, of kost dit vaak moeite?



Het feit dat ik veel weet over voeding en wat voeding kan doen met je lijf (ook op de lange termijn) maakt het voor mij denk ik makkelijker om gezonde keuzes te maken. Daarnaast heb ik nooit in één keer rigoureus het roer omgegooid, maar altijd kleine aanpassingen gedaan. Ik zie vaak bij cliënten die rigoureus het roer omgooien dat ze op termijn weer in oude gewoonten vallen. Wat ook meehelpt is het feit dat mijn vriend inmiddels ook plantaardig eet én fanatiek krachttraining doet. Beiden hebben we passie voor de gezonde lifestyle waardoor we bijvoorbeeld eigenlijk nooit ongezonde producten in huis hebben. We genieten ook op zijn tijd hoor, maar dat is eigenlijk vooral buiten de deur. Als we samen weggaan zoeken we een hotspot uit die bij onze leefstijl past (zo zijn we afgelopen september nog samen mee geweest met een veganistische cruise naar Noorwegen). Moeilijker wordt het pas echt als we worden uitgenodigd of als we spontaan ergens zouden willen gaan zitten. Gelukkig zijn er handige apps die laten zien waar je in de buurt plantaardig kan eten en valt er in de meeste reguliere restaurants altijd wel iets te regelen.





Heb je bepaalde doelen waar je naartoe werkt?



Eigenlijk denk ik nooit in doelen. Doelen suggereren dat er een finish is. Zodra je dan het doel bereikt hebt, is je drijfveer weg. En een gezonde leefstijl heeft geen finishlijn. Mijn lijf moet nog even mee en ik wil er daarom ook zo lang mogelijk in de beste gezondheid van genieten. Daarom vind ik het belangrijk om het te voeden met goede voedingsstoffen en zo min mogelijk te belasten met ongezonde stoffen. Op die manier voel ik me fit, vitaal en energiek en verklein ik mijn kans op klachten. Een gezond gewicht is dus niet per se het doel, maar eerder een bijwerking van mijn leefstijl.



Wat doe je als je ineens heel veel zin krijgt in ongezond eten?



Dat gebeurt eigenlijk zelden uit mezelf, maar eerder als ik op gelegenheid kom met ongezond voedsel, waardoor ik in de verleiding kom. Bijvoorbeeld tijdens de vegan cruise naar Noorwegen waar ik het net over had, waren volop vegan burgers, ijs, toetjes, cake etc. Maar hier geef ik dan gewoon lekker aan toe hoor! Ik heb echt volop genoten van al het heerlijke wat aan boord aanwezig was. Ik zorg er wel altijd voor dat ik start met iets gezonds zoals fruit of groente. Uiteindelijk heb je toch maar een maag en past er op een gegeven moment gewoon niets meer bij.



Wat zorgt ervoor dat jij het gezond eten goed vol kunt houden?



Dat zijn heel veel zaken. Mijn kennis over de invloed van voeding op mijn gezondheid speelt zeker een grote rol. Het motiveert me om bepaalde producten (niet) te eten. Daarnaast speelt de sociale omgeving ook een rol. Ik heb van mezelf een vrij hoge discipline, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als vriend nou minder fanatiek was of een moeilijke eter was; ik makkelijker met hem mee zou doen of meer in de verleiding zou komen doordat er ongezonde producten in huis liggen. Daarnaast ben ik als diëtist natuurlijk ook het visitekaartje van mijn eigen bedrijf, wat ook wel motiveert. Practice what you preach, haha.



Waardoor raak jij gemotiveerd of geïnspireerd?



Ik vind het onwijs tof om te zien hoe anderen progressie maken en hun leefstijl invulling geven. Instagram is hier goed voor, maar ook mensen uit mijn eigen sociale netwerk inspireren mij hierin. Daarnaast helpt het heel goed om regelmatig nieuwe recepten te proberen, zodat het nooit saai wordt. Pinterest is wat dat betreft mijn beste vriend, maar ook soms gewoon het e.e.a. proberen en kijken hoe het uitpakt werkt enorm.



Tot slot: zijn er nog dingen die je aan de lezers wil meegeven?



Meer plantaardig eten wordt steeds ‘hipper’ en dat vind ik een super goed teken natuurlijk! Maar ik merk wel dat het nog te vaak wordt gezien als een voedingspatroon op basis van tekorten. Op vitamine B12 en vitamine D na (alhoewel ik vitamine D eigenlijk standaard adviseer als supplement aan vrijwel iedereen, omdat de zonkracht in Nederland gewoon niet zo sterk is), biedt plantaardige voeding alles wat een lichaam nodig heeft. Een kippenei, koeienmelk, of welk ander dierlijk product dan ook bevat bovendien ook niet bepaalde voedingsstoffen, omdat het dier ze aanmaakt. De voedingsstoffen zitten erin, omdat het dier het binnenkrijgt via zijn voeding. En in het geval van de meeste veedieren zijn dat plantaardige voedingsbronnen. Tegelijkertijd wil ik erbij zeggen dat een vegan eetpatroon ook niet per definitie gezond betekent. Suiker is ontzettend plantaardig, net zoals friet en voor ieder vleesproduct of kaas is tegenwoordig wel een vegan alternatief op de markt. Al dat vegan comfort food is vaak ontzettend bewerkt en bevat veel zout, suiker, vet en/of onnodige toevoegingen. Ik eet ze ook op zijn tijd want ze zijn wel erg lekker en sociale calorieën zijn ook belangrijk. Maar wees er van bewust dat vegan en whole food plant based wat betreft de gezondheid niet altijd overeenkomen.



Wil jij ook mee doen aan deze rubriek? Neem dan even contact met me op. Of reageer hieronder, dan neem ik contact met jou op. 



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie