10-11-2017

Health:

Dit zorgt ervoor dat je afvallen volhoudt – ook als je minder gewicht verliest

Dit zorgt ervoor dat je afvallen volhoudt – ook als je minder gewicht verliest

Sinds een aantal maanden ben je bezig met afvallen. En dat gaat goed: je sportschoolabonnement wordt goed benut (in tegenstelling tot voorgaande keren waarbij de sportschool aan jouw ongebruikte lidmaatschap verdiende) en je weet de ene na de andere verleiding met gemak te weerstaan. Je merkt het de eerste weken meteen. Je gezicht is slanker, je lievelingsbroek zit weer goed en je huid straalt. Maar dan gebeurt het: de weegschaal lijkt te haperen waardoor je lichtelijk in paniek raakt. Hoe zorg je ervoor dat je afvallen blijft volhouden op een leuke manier?



Plateau



Dit moment wordt ook wel een ‘plateau’ genoemd: het moment waarop je nog steeds die gezonde levensstijl weet door te voeren, maar waarbij je plotseling veel minder resultaten boekt. Het is afhankelijk van je lichaam, het soort dieet waar je je aan houdt en welk gewicht je nastreeft, maar over het algemeen steekt het plateau de kop op na ongeveer zes maanden.



Allemaal leuk en aardig, denk je nu misschien. Maar hoe kun je voorbij dat plateau gaan en weer resultaten boeken?



#1 Check je voedingspatroon



Voeding speelt een grote rol als het om afvallen gaat. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je je minder goed aan je eetpatroon houdt dan je misschien denkt. Check daarom je voedingspatroon. Houd eens bij wat je op een dag eet en hoeveel. Let daarbij ook op voedingsstoffen: misschien heb je een tekort aan eiwitten (belangrijk voor spiergroei) of juist aan gezonde koolhydraten (geven energie) omdat je koolhydraatarm eet. Meer eiwitten nodig? Ga dan voor meer kip, eieren, vis, Griekse yoghurt, bonen en linzen. Meer gezonde koolhydraten toevoegen aan je eetpatroon? Dan kies je voor havermout, bruine rijst, quinoa, zoete aardappel en pompoen. Bovendien is variatie ook iets wat erbij inschiet zodra je je aan een bepaald patroon weet te houden. Immers, het vergt weer wat uitzoekwerk om te zien welke voedingsmiddelen je precies kunt vervangen voor andere gezonde alternatieven. Daag jezelf uit om tenminste een nieuw recept per week uit te proberen.



#2 Geef je workout een boost



Zoals hierboven genoemd: voldoende beweging is essentieel als je gewicht wilt (blijven) verliezen. Niet alleen bij je voedingspatroon, maar ook in je workout is het van belang dat je variatie opzoekt. Je lichaam went namelijk razendsnel aan bepaalde routines. Heb je vooral de focus op cardio gelegd? Voeg dan eens een rondje krachttraining toe aan je routine. Bovendien kan het helpen om voor intensievere workouts te gaan. In plaats van een extra rondje te wandelen, moet je ervoor zorgen dat je je hartslag verhoogt. Meerdere korte, maar intensievere workouts zorgen ervoor dat je vanzelf weer in de afslankmodus komt.



#3 Sta stil bij je mindset



Ook op mentaal vlak is het belangrijk om te kijken hoe het ervoor staat. Bekijk je doelen eens van de periode voor je begon met afvallen. In hoeverre heb je die doelen behaald? En zijn ze in deze fase van het afvalproces nog realistisch? Het is namelijk logisch dat het tempo waarmee je gewicht verliest vanzelf vertraagt naarmate je gezonder leeft. Probeer eens stil te staan bij andere dingen die goed gaan. Misschien is je stoelgang wel enorm verbeterd, of heb je gemerkt dat je sowieso meer energie hebt. Ook dat zijn kleine overwinninkjes! Wees tot slot niet te streng voor jezelf en zorg ervoor dat je het leuk houdt voor jezelf (en daarmee dat je het kunt blijven volhouden). Af en toe een taartje of een avondje lui op de bank? Dat mag nog steeds.



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie