16-08-2017

Health:

5 tips om gezond de vakantie door te komen

5 tips om gezond de vakantie door te komen

Heb jij al vakantieplannen? Staat er een mooie reis gepland? Heerlijk. Maar dat betekent niet alleen dagjes strand, onbekende steden bezoeken en nieuwe culturen ontdekken. Het betekent ook een ander ritme, vreemde eetgewoonten en misschien een heel andere tijdzone. Hoe zorg je ervoor dat je ondanks al die veranderingen gezond de vakantie doorkomt?



#1 Bereid je voor op de reis



Behalve de vakantie zelf, kan de reis naar jouw heerlijke vakantiebestemming ook een behoorlijke uitdaging zijn. Of je nu met de auto of het vliegtuig gaat, je kunt voortdurend in de verleiding komen om ongezond te eten. Zorg daarom dat je voorbereid op reis gaat en neem zelf dingen mee. Flesjes water, frisse salades, fruit, groente en nootjes om te snacken… Er zijn een heleboel opties. Ga je met het vliegtuig? Dan mag je geen vloeistoffen meenemen in je handbagage. Wel kun je lege flesjes meenemen en die na de douane vullen met water. Eten meenemen? Dat is in je handbagage geen punt!



#2 Ritme



Heb jij vaak last van je maag of darmen aan het begin van je vakantie? Dat kan kloppen: op vakantie houden we er een heel ander ritme op na. Dit kan komen door een jetlag, lekker lang uitslapen of doordat de lokale bevolking veel later of op andere tijdstippen eet. Probeer tijdens je vakantie daarom je eigen ritme zo goed mogelijk aan te houden. Groot tijdverschil? Ga mee in het ritme van de dag op het tijdstip dat je daar aankomt. Kom je om zes uur ’s avonds aan? Dan is het tijd voor avondeten. Kom je om elf uur ’s ochtends aan? Probeer dan niet meteen je bed in te duiken. En: uitslapen is geen probleem, maar begin na het opstaan gewoon met je ontbijt.



#3 Doe-het-zelf



Zorg dat je je niet alleen voorbereid hebt op de reis, maar ook op je verblijf. Zit je in een hotel of appartement? Wat is er allemaal aanwezig? Een koelkastje en keukengerei? Neem ook zelf altijd een koeltas, mesje en plastic bakje mee. Zo kun je dingen meenemen voor een dagje strand, een citytrip of als je tijdens je vakantie van de ene naar de andere plek reist. Met een klein keukentje kun je zelf veel koken. Is er een lopend buffet in jouw hotel? Schep dan voor die maaltijd maar één keer op. Wel kun je een tweede keer opscheppen om dingen mee te nemen in een bakje, bijvoorbeeld vers fruit, gekookte eieren of havermout.



#4 Gezonde snacks



Snacken mag ook op vakantie! Maar doe het wel gezond. Neem in de eerste plaats langhoudbare, gezonde snacks mee van thuis. Bijvoorbeeld dadels, noten, zelfgemaakte havermout koekjes of snackrepen. Mijd verder het liefst zoveel mogelijk verleidingen. Natuurlijk kun je op elke hoek een ijssalon induiken of ’s avonds voor een vette hap gaan, maar er zijn genoeg andere alternatieven. Wat misschien ook helpt: met jezelf afspreken dat je één ongezonde snack per dag mag eten. Heb je vanmiddag een ijsje op? Dan heb je je snack voor die dag alvast gehad. Zo kun je bovendien veel makkelijker bijhouden hoeveel ongezonds je precies eet.



#5 Luister naar je lichaam



Wat je vaak vergeet als je eenmaal lekker op vakantie bent: écht goed luisteren naar je lichaam. Want het is nu tijd om te genieten, zoveel mogelijk nieuwe plekken te ontdekken, extra veel te eten (want: het is toch vakantie? En je wilt toch wel al het lokale eten testen?). Bedenk dat je op vakantie juist extra goed moet luisteren naar je lichaam. Waar heb je behoefte aan? Rust goed uit en plan je dagen niet propvol als je daar eigenlijk geen zin in hebt. Eet je normaal koolhydraatarm? Ga jezelf dan niet ineens vol stoppen met koolhydraatrijk voedsel. Daar doe je je lichaam geen plezier mee. Drink altijd voldoende water. Eet als je simpelweg honger hebt. Rommelig gevoel? Tijd voor een gezonde snack. Ligt er eten op de loer, maar heb je eigenlijk niet echt trek? Sla het dan over. Kauw goed, eet bewust en vooral: geniet!



Reacties

Er zijn momenteel geen berichten, grijp je kans om de eerste te worden die een reactie heeft geplaatst!

Plaats zelf een reactie